Ruokatrendit näkyvät kosmetiikkahyllyillä

Ruokatrendit näkyvät kosmetiikkahyllyillä

Luomu, puhtaat raaka-aineet ja lähiruoka ovat jo pitkään näkyneet lautasillamme. Ruokamaailman trendit ovat vaivihkaa siirtyneet myös kosmetiikan puolelle. Mitä lyhyempi ja ymmärrettävämpi on ainesosien luettelo, sitä kiinnostuneempia ovat kuluttajat.

”Luonnollisuus on se mitä nyt halutaan. Sertifioitu luonnonkosmetiikka on vahvassa nousussa, mutta myös tavallisessa kosmetiikassa halutaan käyttää enemmän luonnollisia ainesosia. Tämä on nykyajan henki, ihmiset ovat havahtuneet kestävän kehityksen vaatimuksiin”, Teampacin tuotekehittäjä Terhi Vesa kertoo.

Aasia on pitkään ollut kauneusalan hotspot, Etelä-Korea etunenässä. Korealainen, virheetöntä kuulasta ihoa tavoitteleva monivaiheinen ”ihonhoitorutiini” ja erilaisten tuotteiden kerrostaminen on tullut monelle tutuksi.

Korealaisen ihonhoitorutiinin rinnalle on kuitenkin nousemassa uusia trendejä, ja ne tulevat Koreaakin kauempaa.

”Australiasta on tulossa ajatus rentoudesta ja luonnollisuudesta. Ollaan vähän mukavuudenhaluisia ja halutaan saavuttaa hyviä tuloksia vähemmällä vaivalla. Hiuksetkin saavat olla luonnolliset”, Vesa selvittää.

Toisaalta ”Nordic Beauty”, pohjoismaiseen luontoon ja perinteisiin tukeutuva ihonhoito,on pysynyt pinnalla – ja pysyy siellä yhä. Luonnon omat raaka-aineet ja halu saavuttaa tuloksia ja tehoja vähemmällä vaivalla ja pienemmillä tuotemäärillä kiinnostavat kuluttajia.

Monikäyttöisyys on muotia

Helppoutta ja rentoutta tukeva trendi ovat myös monikäyttötuotteet.

1980-luvun lopulta muistamme shampoo- ja hoitoaineyhdistelmät. Nyt pinnalla ovat monipuoliset öljyt, joita voi käyttää sekä ihon että hiusten hoitoon. Tai tuotteet, joilla voi pestä sekä kasvot että koko vartalon. Hiustenhoitoainetta puolestaan voi käyttää tavallisena hoitoaineena, hiuksiin jätettävänä tuotteena tai hiusnaamiona.

Toisaalta tällekin trendille on vastatrendinsä, nimittäin täsmätuotteet.

”Etenkin Saksasta tulee vahva, tieteeseen ja tutkimukseen perustuva tuoteajattelu: on määritelty tarkka, yksittäinen ihon ongelma, johon on kehitetty juuri sitä ongelmaa hoitava tehokas täsmätuote”, Vesa kuvailee.

Tehokkuudesta huolimatta tuotteet ovat yhä hellävaraisempia, esimerkiksi ihon puhdistamiseen tarkoitetut öljypuhdistukset ja puhdistusvoiteet ovat todella suosittuja.

Oli trendi mikä hyvänsä, vaatimus laadusta kuitenkin pysyy. Samoin halu pitää iho hyvässä, terveessä kunnossa, kosteutettuna ja ravittuna.

”Laatu syntyy raaka-aineista: miltä lopputuote tuntuu iholla ja miten se tehoaa ihon ongelmiin. Mutta loppupeleissä kuluttaja valitsee pitkälti markkinoinnin synnyttämien mielikuvien perusteella”, Vesa pohtii.

Lue myös: Näin syntyy uusi kosmetiikkatuote »