Näin syntyy uusi kosmetiikkatuote

Näin syntyy uusi kosmetiikkatuote

Uuden kosmetiikkatuotteen matka ideasta tuotantoon on monivaiheinen. Teampacin tuotekehitystiimi luotsaa asiakkaan koko prosessin läpi raaka-ainevalinnoista pakkaussuunnitteluun, aina sertifiointeihin asti.

Kaikki alkaa ideasta. Asiakas haluaa kehittää aivan uudenlaisen kosmetiikkatuotteen. Miten lähteä liikkeelle, mitä kaikkea pitää aluksi osata ottaa huomioon?

Teampac - Kosmetiikkatuotteen tuotekehitysprosessi”Ei tarvitse olla kemisti saadakseen uuden kosmetiikkatuotteen markkinoille, hyvä idea riittää”, Teampacin tuotekehittäjä Terhi Vesa toteaa.” Toki jotkut asiakkaat tuovat pöytään jo lähes valmiin reseptin ja tietävät täsmälleen mitä haluavat, mutta tuotekehityksessä on vielä monta vaihetta, ennen kuin tuote pääsee varsinaiseen tuotantoon ja lopulta kauppojen hyllyille.”

”Mutta mitä paremmin tietää, mitä haluaa, sen sujuvampi tuotekehitysprosessi.”

Idean kanssa istutaan ensiksi suunnittelupöytään. Teampacin tuotekehitystiimi miettii yhdessä asiakkaan kanssa, mitä tuotteelta halutaan. Miltä sen pitää tuntua, näyttää, jatuoksua, mitä sen pitää iholla saada aikaan. Tuotekehittäjät auttavat valitsemaan ja vertailemaan sopivia raaka-aineita sekä neuvovat esimerkiksi pakkausvalinnoissa – tuubissa olevan tuotteen koostumus on erilainen kuin purkissa olevan. Tietysti tuotekehitystiimin tehtävänä on myös kertoa, mikä on mahdollista ja mikä ei.

Ruokapöydistä tutut trendit näkyvät myös kosmetiikassa. Luomu ja paikallisuus kiinnostavat.

”Siemenöljyt, kauraöljy, kasviuutteet ja pohjoisen luonnon raaka-aineet – nämä kiinnostavat sekä kosmetiikkavalmistajia että kuluttajia nyt kovasti. Ja kaikissa raaka-aineissa – kuten myös pakkauksissa – korostuu vastuullisuuden vaatimus.”

Lue lisää: Ruokatrendit näkyvät kosmetiikkahyllyillä »

Ideasta toteutukseen

Kun tuotteen ominaisuudet on päätetty, laaditaan resepti ja ryhdytään tuottamaan näyte-eriä. Aikaa kuluu parista viikosta pariin kuukauteen, ennen kuin ensimmäinen näyte-erä pääsee asiakkaan testattavaksi.

”Ensimmäisen näyte-erän valmistuminen riippuu sekä tuotteesta että raaka-aineista. Jos tuote ja resepti vaativat vähemmän kehitystyötä ja on valittu sellaisia ainesosia, joita meillä on varastossa, prosessi on melko nopea. Mutta joskus erikoisempia ainesosia joudutaan metsästämään ja tilaamaan ulkomailta tai tuotteen koostumus poikkeaa tavanomaisesta. Prosessi kestää silloin pidempään”, Vesa selvittää.

Toisinaan käy niin, että asiakas on jo ensimmäiseen näyte-erään tyytyväinen. Toisinaan taas hän toivoo muutoksia koostumukseen, ihotuntumaan tai vaikkapa tuoksuun, jolloin reseptiä lähdetään muokkaamaan uutta näyte-erää varten.

”Tuoksut ovat kaikkein vaikeimpia, koska tuoksumieltymykset ovat niin henkilökohtaisia. Minun mielestäni hyvä tuoksu voi joskus asiakkaan mielestä olla ihankamala. Ei siinä sitten auta muu kuin etsiä parempi tilalle. Myös haluttu ihotuntuma voi olla hankalasti toteutettavissa, siinäkin on henkilökohtaisia mieltymyksiä. Joku pitää helposti imeytyvästä voiteesta, toinen haluaa täyteläisempää koostumusta.”

Kaikki asiakkaan antama palaute on ensiarvoisen tärkeää, sillä se ohjaa kehitystyötä oikeaan, haluttuun suuntaan.

Toteutuksesta testaukseen

Kun haluttu lopputulos on saavutettu, alkavat testaukset.

”Testausvaihe voi joskus yllättää asiakkaan. Se, että tuote on nyt valmis, ei tarkoita sitä, että tuotannon voisi aloittaa saman tien”, Vesa kertoo.

Kosmeettisille tuotteille tehdään useampi testi, kuten stabiliteetti-, säilyvyys- ja mahdolliset dermatologiset testit. Näillä varmistetaan tuotteen turvallisuus ja säilyvyys. Esimerkiksi säilyvyyttä mittaava challenge-testi kestää kuusi viikkoa.

Joskus testit osoittavat, että reseptiin täytyy tehdä muutoksia. Silloin palataan muutama askel taaksepäin ja tehdään uudet näyte-erät, jotka ensin hyväksytetään asiakkaalla ja lopuksi pyöräytetään testisyklin läpi uudestaan.

Tässä vaiheessa tuotteelle haetaan myös halutut sertifikaatit, esimerkiksi Allergia-, Iho- ja Astmaliiton Allergiatunnus tai luonnonkosmetiikalle myönnettävä COSMOS-sertifikaatti.

”Opastamme asiakkaan läpi testaus- ja sertifikaattiviidakon ja varmistamme ulkopuolisten testauskumppaniemme kanssa, että uusi tuote täyttää kaikki vaatimukset. Suoritin hiljattain tuoteturvallisuuskoulutuksen Brysselissä, joten Teampacilla on valmius tehdä tuoteturvallisuusarviointeja nyt myös itse”, Vesa kertoo.

Valmista tuli!

Kun tuote on läpäissyt testit, tuotekehitystyö on valmis.

”Tuote on siis valmis tuotantoon. Asiakkaan tehtävänä on vielä tuotepakkausten visuaalisen ilmeen suunnittelu sekä painatusaineiston laatiminen – sekä tuote-erän tilaaminen. Me olemme valmiina käynnistämään tuotannon, eli tilaamaan raaka-aineetja pakkausmateriaalit sekä suunnittelemaan tuotantoajankohdan”, Vesa toteaa.

Mitä tämä kaikki sitten maksaa?

”’Mitä maksaa’ ja ’kauanko prosessi kestää’ ovat asiakkaidemme yleisimmät kysymykset. Meillä ei ole kiinteää hinnastoa, vaan sekä hinta että kesto riippuvat tavoitteista ja raaka-aineista. Mutta palvelemme yhtä lailla aloittelevia luonnonkosmetiikkayrittäjiä kuin vakiintuneita isoja toimijoitakin”, Vesa lupaa.

”Parasta tässä työssä on se, että onnistuu kehittämään juuri sellaisen tuotteen kuin asiakas on halunnut. Se palkitsee!”